Tirsdag 5. november kl 12 - kl 15
In his new theory of suicidal behavior, Thomas Joiner proposes three factors that mark those most at risk of death: the feeling of being a burden on loved ones; the sense of isolation; and, perhaps chillingly, the learned ability to hurt oneself. He tests the theory against diverse facts taken from clinical anecdotes, history, literature, popular culture, anthropology, epidemiology, genetics, and neurobiology--facts about suicide rates among men and women; white and African-American men; anorexics, athletes, prostitutes, and physicians; members of cults, sports fans, and citizens of nations in crisis.
7 objectives
- to review basic facts about the epidemiology and risk factors for death by suicide.
- to learn about a new theory of suicidal behavior.
- to learn about anecdotal, clinical, and scientific evidence that evaluates this new theory.
- to learn about approaches to suicide risk assessment.
- to learn about developments in the treatment of suicidal behavior.
- to learn about developments in suicide prevention.
- to understand the experience of people who are bereaved by suicide.
This seminar is in English.
In his new theory of suicidal behavior, Thomas Joiner proposes three factors that mark those most at risk of death: the feeling of being a burden on loved ones; the sense of isolation; and, perhaps chillingly, the learned ability to hurt oneself. He tests the theory against diverse facts taken from clinical anecdotes, history, literature, popular culture, anthropology, epidemiology, genetics, and neurobiology--facts about suicide rates among men and women; white and African-American men; anorexics, athletes, prostitutes, and physicians; members of cults, sports fans, and citizens of nations in crisis.
7 objectives
- to review basic facts about the epidemiology and risk factors for death by suicide.
- to learn about a new theory of suicidal behavior.
- to learn about anecdotal, clinical, and scientific evidence that evaluates this new theory.
- to learn about approaches to suicide risk assessment.
- to learn about developments in the treatment of suicidal behavior.
- to learn about developments in suicide prevention.
- to understand the experience of people who are bereaved by suicide.
A consultant to NASA’s Human Research Program, he was the Director of the DoD-funded Military Suicide Research Consortium, a ten-year, $70 million dollar project. Dr. Joiner runs a clinical and consulting practice specializing in suicidal behavior, including legal consultation on suits involving death by suicide.
Kurset er egnet for psykologer, pedagoger og sosialarbeidere som jobber med barn og ungdommer på ulike nivåer. Hensikten er å øke deltakernes bevissthet og kunnskap om de ulike følelsesmessige prosessene i barnet som kan lede til voldelig atferd, mobbing og diskriminering.
Særlig vil vi vie oppmerksomhet til følelser knyttet til avmakt, marginalisering, utenforskap og misunnelse. Utover det å øke kunnskap om disse følelsesmessige prosessene, er målet også å øke deltakernes ferdigheter til konkret arbeid med barn og ungdom som utsetter andre for vold.
Et av Zemirs faglige interesseområder er blant annet temaer knyttet til "ondskap, hevn og tilgivelse". Hans bakgrunn fra krigen i Bosnia-Hercegovina, kombinert med hans psykologkompetanse, danner et utgangspunkt for refleksjoner om ondskap som noe som i større eller mindre grad angår oss alle, som mer eller mindre "rammer" oss alle, og som muligens bor i oss alle.
På kanten til et vanlig liv -Utdanning, arbeid og fysisk helse
Personer med alvorlige psykiske lidelser har 10-20 års kortere forventet levealder enn resten av befolkningen. Også skolegang og deltakelse i arbeidsliv er betydelig påvirket. Er dette noe vi kan bidra til å endre?
Arbeid og utdanning utgjør hovedaktivitetene til majoriteten av befolkningen og er minst like viktig for personer med ruslidelser og psykiske lidelser som for andre – og kan gi de samme helsebringende effektene. Når vi blir syke er det viktig å ha fokus på normale aktiviteter og å gjøre friske ting, også under behandling.
Både skole, arbeidsplass og fysisk aktivitet er arena for sosialt samvær, tilhørighet, virke og vekst. God fysisk helse, utdanning, og jobb er en naturlig del av de flestes ønsker for hverdagslivet.
Dessverre ser vi at den fysiske helsa er verre, mange faller fra skole og arbeid som igjen kan føre til utenforskap, stor menneskelig smerte og betydelige kostnader for den enkelte, pårørende og samfunnet for øvrig.
Fysisk helse, arbeid og utdanning er derfor både viktige behandlingsmål og behandlingsmetoder i helsetjenesten.
Gjennom dette spesialseminaret ønsker vi å synliggjøre:
o Betydningen av å støtte personer med moderate til alvorlige psykiske lidelser og ruslidelser i utdanning, opplæring og arbeid.
o Viktigheten av arbeid og utdanning som del av klinisk behandling.
o Funksjon som behandlingsmål og behandlingsmetode i helsetjenesten.
o Integrere fysisk helse som del av behandlingstilbudet til mennesker med alvorlige psykiske lidelser
Målgruppe: Helsepersonell i spesialist – og kommunehelsetjenesten, forskere og beslutningstakere
På kanten til et vanlig liv -Utdanning, arbeid og fysisk helse
Personer med alvorlige psykiske lidelser har 10-20 års kortere forventet levealder enn resten av befolkningen. Også skolegang og deltakelse i arbeidsliv er betydelig påvirket. Er dette noe vi kan bidra til å endre?
Arbeid og utdanning utgjør hovedaktivitetene til majoriteten av befolkningen og er minst like viktig for personer med ruslidelser og psykiske lidelser som for andre – og kan gi de samme helsebringende effektene. Når vi blir syke er det viktig å ha fokus på normale aktiviteter og å gjøre friske ting, også under behandling.
Både skole, arbeidsplass og fysisk aktivitet er arena for sosialt samvær, tilhørighet, virke og vekst. God fysisk helse, utdanning, og jobb er en naturlig del av de flestes ønsker for hverdagslivet.
Dessverre ser vi at den fysiske helsa er verre, mange faller fra skole og arbeid som igjen kan føre til utenforskap, stor menneskelig smerte og betydelige kostnader for den enkelte, pårørende og samfunnet for øvrig.
Fysisk helse, arbeid og utdanning er derfor både viktige behandlingsmål og behandlingsmetoder i helsetjenesten.
Gjennom dette spesialseminaret ønsker vi å synliggjøre:
o Betydningen av å støtte personer med moderate til alvorlige psykiske lidelser og ruslidelser i utdanning, opplæring og arbeid.
o Viktigheten av arbeid og utdanning som del av klinisk behandling.
o Funksjon som behandlingsmål og behandlingsmetode i helsetjenesten.
o Integrere fysisk helse som del av behandlingstilbudet til mennesker med alvorlige psykiske lidelser
Målgruppe: Helsepersonell i spesialist – og kommunehelsetjenesten, forskere og beslutningstakere
Med forbehold om endring i programmet